Tuning gaźnika silnika rc DLE 55 i DA 50

0
Tuning gaźnika silnika rc DLE 55 i DA 50

Jeśli Twój silnik spalinowy rc dławi się w podczas wykonywania różnych manewrów (żyletka , lot plecowy , nurkowanie) to efekt przelania spowodowanego przeważnie zmianą ciśnienia wewnątrz maski.

Gaźnik Walbro posiada mechanizm regulujący skład mieszanki w zależności od ciśnienia atmosferycznego. Ustawiając parametry mieszanki za pomocą śrub regulacyjnych , robimy to dla określonego w danym miejscu ciśnienia i wilgotności.

Benzynowy silnik spalinowy rc np. DLE-55 wymaga dużo mniej regulacji niż żarowy, jednak latanie jesienne będzie różniło się nieco od lotów w lecie. Warto więc sprawdzić reakcje silnika za otwarcie przepustnicy na ziemi, przed pierwszym jesiennym lataniem.

Inną kwestią , którą teraz się zajmiemy jest wpływ ciśnienia jakie wytwarza się pod maską silnika podczas różnych manewrów. Niekiedy konstrukcja modelu i objętość maski mogą mieć wpływ na zachowanie się wspomnianego mechanizmu regulacyjnego gaźnika.Jeśli obserwujemy zmienną pracę silnika podczas wykonywania  różnych manewrów, to proponuję wykonać niewielką modyfikację gaźnika. Należy jednak pamiętać,że może to spowodować utratę gwarancji na silnik.

W modelu Yak 54, którym latałem kilka lat temu, zaobserwowałem dużą zmianę pracy silnika podczas lotu nożowego. Również w locie plecowym silnik okazywał efekty przelania. Regulacje na ziemi były bez zarzutu.

 

Wykonałem następujący zabieg.  

Odkręciłem pokrywę gaźnika i w miejscu gdzie znajduje się otwór przylutowałem

niewielki odcinek rurki mosiężnej o średnicy odpowiadającej średnicy przewodu paliwowego.Należy to zrobić tak , by nie zaślepić otworu w pokrywie.

Następnie podłączyłem do rurki odcinek przewodu paliwowego. Koniec tego przewodu przepuściłem przez wręgę oddzielającą komorę maski od kadłuba.

Zmiany ciśnienia wewnątrz dużo większego objętościowo od maski kadłuba  są podczas lotu dużo mniejsze, przez co zmiana parametrów pracy gaźnika ma większą bezwładność.

Loty po wykonaniu tego prostego tuningu przyniosły oczekiwane efekty. Musiałem jednak zmienić lekko ustawienia śrub.

carb

walbor

Jakub Kowalski

/ Powyższy tekst jest opisuje metody stosowane z pozytywnym skutkiem przez autora we własnej praktyce modelarskiej. Stosowanie tych procedur  w całości lub w części obdywa się na Twoją własną odpowiedzialność./  

Tekst chroniony prawem autorskim , kopiowanie zabronione!

Komentarze do wpisu - tylko zalogowani mogą dodawać (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl