Docieranie silnika benzynowego DA-50 zalecane jest przez producenta na mieszance z dodatkiem oleju mineralnego. Stosuję do tego celu olej Castrol 2T w stosunku 1:32 co daje 31 ml oleju na litr benzyny. Możliwa jest również docieranie silników benzynowych na oleju syntetycznym. Stosuje się wówczas proporcję oleju 1:25. Takie docieranie poleca producent DLE do swoich silników benzynowych DLE 20 DLE 30 DLE 55 DLE-111.
Pierwsze uruchomienie przeprowadzam na bogatej mieszance - obydwie śruby wykręcone na ok. 2 obroty. Silnik uruchamiam na kilka ok. 5 min. wprowadzając na różne obroty , ale nie najwyższe. Pół minuty średnie obroty potem 1 min małe i tak na przemian. Po pierwszym cyklu gaszę motor i daję mu wystygnąć.
Ważne jest aby od samego początku stosować dobre i koniecznie wyważone śmigła !
Drugie uruchomienie - teraz już wprowadzam silnik na chwilę (3s) na wysokie obroty, potem na przemian jak w cyklu pierwszym. Znów odpoczynek i wystudzenie, a potem jeszcze jedno uruchomienie, tak by przepalić jeden zbiornik paliwa.
W trzecim cyklu sprawdzam zachowanie się silnika na otwarcie przepustnicy i pracę na jałowym biegu.
Jeśli motor dobrze wchodzi na obroty , pozostawiam ustawienia na razie bez zmian.Jeśli nie pracuje równo na jałowym biegu , minimalnie przykręcam Lo.
Teraz należy zrobić przegląd zerowy i sprawdzić , czy nie poluzowały się śruby mocujące silnik lub inne elementy modelu. Dla przypomnienia - silnik benzynowy rc uruchamiamy w złożonym modelu ze skrzydłami , statecznikami !
Teraz można już rozpocząć docieranie w locie. Najlepszym do tego okresem jest jesień lub wiosna , gdy temperatury powietrza nie są zbyt wysokie.
Pierwszy lot wykonuję na średnim gazie , bez mocnego gazowania. Po 2-3 spokojnych lotach rozpoczynam regulacje.
Regulacja DLE-55
Po uruchomieniu i rozgrzaniu na średnich obrotach wprowadzam silnik na max obroty. Przykręcam dyszę Hi by doprowadzić do max obrotów i cofam o ok 1/4. Następnie trzymam silnik na wysokich obrotach przez ok. 30 s.
Powinien pracować równo przez cały ten czas. Jeśli zwalnia , należy wzbogacić mieszankę śrubą Hi.
Następnie cofam przepustnicę powoli ,aż silnik będzie wchodził w cykl 4 taktowy - przelanie. Przykręcam Lo ,by uzyskać pracę 2 takową. Znów przymykam przepustnicę i znów reguluję Lo , aż do biegu jałowego.
Teraz sprawdzam reakcję na szybkie otwarcie przepustnicy. Jeśli jest zbyt wolne , opóźnione minimalnie wzbogacam mieszankę odkręcając Lo.
Ustawienia sprawdzam w locie. Po przepaleniu zalecanej ilości mieszanki z olejem mineralnym dobrze jest wymienić świecę,która jest po docieraniu mocno "zarzucona".
Kolejna kwestia to wpływ ciśnienia wewnątrz maski silnika na mechanizm regulacyjny gażnika. Daje się to odczuć w różnych fazach lotu np. lot na żyletkę, na plecach lub nurkowanie. Można ten efekt usunąć.
4.XII.2008
Zachowanie silnika Regulacje
- silnik gasnie podczas przyspieszania Wzbogacić HI lub Lo
- praca czterotaktowa na małych obrotach Zubożyć Lo
- silnik ma zbyt małą moc w locie Wzbogacić Hi , zubożyć Lo
- silnik przelany w locie Regulacja Lo, tuning gaźnika
- silnik nierówno pracuje na biegu jałowym Zanieczyszczony lub nieszczelny gaźnik
Zobacz również :
https://www.ef3m.pl/pl/blog/Instalacja-i-zasilanie-ukladu-zaplonowego-w-modelu-benzynowym/6
https://www.ef3m.pl/pl/c/Silniki-RC-i-Smigla/28
https://www.ef3m.pl/pl/blog/Trymowanie-modelu-samolotu-rc/1
Jakub Kowalski
/ Powyższy tekst jest opisuje metody stosowane z pozytywnym skutkiem przez autora we własnej praktyce modelarskiej. Stosowanie tych procedur w całości lub w części odbywa się na Twoją własną odpowiedzialność./
Tekst chroniony prawem autorskim. Kopiowanie materiału w całości lub części zabronione !