Yak 54 30% samolot rc pod silnik benzynowy 50cc - relacja z montażu i lotów na lotnisku modelarskim Chobot (2012r.)
Wyposażenia jakie otrzyma ten model samolotu :
- Silnik rc DA 50
- Tłumik Canister muffler
- serwa 6 x 1501MG PowerHD
- Digi Switch na zapłon
- PowerBox Sensor na zasilanie
- 2 pakiety Li-Ion 2600 + Lipo 1500 zapłon
- Dźwignie SWB 1,5" lotki i wysokość (można zostawić też te z zestawu)
- Dźwignia 3,5" SWB na kierunek
- Śmigło Vess 22B
Montaż modelu zacząłem od wklejenia dźwigni lotek. Przed wklejeniem w skrzydła należy je zmatowić papierem ściernym, a dodatkowo robię jeszcze płytkie nacięcia krzyżowe ostrym nożem.Wkładam dźwignię, obrysowuję podkładkę , a następnie wycinam folię, ale trochę mniej niż obrys. Wkręcam snap. Dźwignię myję denaturatem i wklejam na żywicę 30 min. z mikrobalonem - dosyć gęsta konsystencja. Nadmiar kleju zmywam denaturatem.(25 min)
Dziś wkleiłem dźwignię steru kierunku. Należy zwrócić uwagę , żeby ramiona były równo ustawione, a otwory do mocowania linek wypadały w jednej linii z osią zawiasu steru. Żywica modelarska 30 min. z mikrobalonem (30 min)
Przykręciłem podwozie główne i koła w kadłubie (20 min) oraz zamontowałem podwozie tylne (25 min)
Jak wszystko pójdzie dobrze to ten samolot poleci w niedzielę , a może nawet w sobotę.
Zamontowane serwa lotek w skrzydłach (40 min.) Do przykręcania dźwigni serw stosuję śruby ampulowe wkręcone na loctite - można mocno dokręcić i zawsze łatwo zdemontować.
Uzbrojenie steru wysokości przebiegło bez żadnych niespodzianek. Popychacze są mocne -śruba rzymska, i regulacja przebiegła szybko. Wszystkie śruby na loctite niebieski !.( z ustawieniem 1 godz.)
Firewall samolotu Yak 54 jest przystosowany do zamontowania różnych silników rc , dlatego też indywidualnie dostosowujemy jego ustawienie. Krawędź śmigła powinna być oddalona od brzegu maski modelu o 1/4-1/2 cala. Silnik DA 50 z dystansami ma 16 cm ( sprawdź swój wymiar!). Maska ma długość 30 cm. Dodałem 8mm z lewej strony i 12 mm z prawej. Wymiary do odznaczenia dla tego silnika to 15,2 mm z prawej strony oraz 14,8mm z lewej (2 st. w prawo ). Jak dojdą podkładki regulujące ustawienie to odległość śmigła od maski powiększy się lekko.
Zmatowiony kątownik nawiercam i przyklejam na 30 min żywicę epoxy. Montaż silnika pozostawiam na drugi dzień. Całość maluję żywicą 12 min. (zmieszaną z utwardzaczem) rozpuszczoną denaturatem - jak lakier. (trochę mi zeszło czasu z dokładnym wymierzeniem , ale z tymi danymi następni będą już mieli łatwo - mając wymiary można to zrobić w 1 godz.)
Jeden dzień i całość wyposażenia już zamontowana. Instalację paliwową trzeba poprawić.
Zrobiłem zgrubienia z cyny na rurkach, a następnie rurki zamocowałem opaskami.
Tłumik pasuje do tunelu. Trzeba trochę przyciąć rurę kolektora. Wydech montuję na czerwony silikon.
Pokrywę skrzynki firewalla przykręcam i wklejam na elastyczny klej montażowy, nigdy nie wiadomo czy nie trzeba będzie tam zajrzeć.
Elektronika rc sprawdzona i wstępnie ustawiona. Próbny rozruch, silnik dobrze się "wkręca" na tym tłumiku, pomiar obrotów jutro.
Przegląd zerowy modelu. Nic się nie odkręciło. Przymiarka maski. Chyba jutro poleci już ten Yaczek.
I poleciał. W trakcie oblotu, żadnych nieprzewidzianych zachowań. Pomimo, że wystartowałem z środkiem ciężkości samolotu przesuniętym ok. 5 cm do tyłu , to model rc dobrze się zachowywał.
Przeniosę akumulatory odbiornika bardziej do przodu i powinno być ok.
W trakcie oblotu 3 kliknięcia wysokością i 3 lotkami. Silnik powinien być jednak skierowany bardziej w prawo. To widać to w locie pionowym w górę. Trzeba dać wykłon silnika rc 1 mm bardziej w prawo przy mocowaniu firewalla. Skłon silnika ustawiam na zero.
Yak 54 Pilot rc jest stabilny w locie na przeciągnięciu i w harrierze. Zawis na śmigle bez problemu na 1/2 gazu.
Obroty jakie uzyskałem na śmigle 23B Vess to 6850 ,ale lepsze do tego modelu będzie śmigło w rozmiarze 22 np Vess22B
Waga modelu samolotu Yak 54 50cc do lotu bez paliwa 7680 g.