Ustawienie serwa gazu i regulacje w modelu samolotu rc z silnikiem benzynowym

0
Ustawienie serwa gazu i regulacje w modelu samolotu rc z silnikiem benzynowym

Nie wiedzieć czemu, utarło się wśród niektórych pilotów rc przekonanie, że na serwo gazu - przepustnicy, można zastosować byle jakie serwo, które akurat mamy pod ręką, najczęściej "jakieś tanie coś tam.."

Celowo rozpoczynam ten artykuł od zasłyszanej nie raz kwestii, by w dalszej części przekonać o mylnej ocenie takiego podejścia do tematu.

Otóż twierdzę, i nie jestem odosobniony w tej tezie, że przepustnica jest jednym z najważniejszych sterów w modelu rc, jeśli nawet nie najważniejszym. Jak trudno bywa czasem wylądować, gdy nagle silnik odmówi posłuszeństwa. Często zdarza się to w najmniej oczekiwanym momencie. Kto tego nie zaznał, ten nic nie wie w tym temacie.

Skupię się tu na serwie gazu w modelu benzynowym, co można również przenieść do mniejszych modeli rc. Charakter drgań jakie generuje sinik benzynowy, jest inny niż w modelu z silnikiem żarowym. Niższe obroty silnika i duże śmigła powodują drgania o niższej częstotliwości, które wpływają destrukcyjnie na umieszczone blisko silnika serwo. Dlatego też używam w tym miejscu serw o sile min. 9 kg/cm z metalową przekładnią np. HS 645MG. Mocowanie musi być wykonane z użyciem gumowych amortyzatorów, przy czym serwo przykręcam z wyczuciem, tak by jednocześnie dość mocno dokręcić śruby, ale również by zachować amortyzację. Polecam wkręty do mocowania serw pod klucz imbusowy . 

Mamy więc już zamontowane mocne serwo , którego siła będzie przeciwdziałać drganiom pochodzącym z silnika, które posiada pewną amortyzację i mocowanie.

 popychacz

Teraz kwestia popychacza. Do samolotów 50cc- 100cc z silnikiem np. DLE-55 stosuję popychacz 2-2,5mm. W modelach 150cc lepiej użyć pręta 3mm. Zawsze ma on być prostym odcinkiem, nie wyginanym, zakręcanym itp. Takie zabiegi można stosować w mniejszych modelach z silnikiem żarowym.

 

Długość popychacza - najważniejsza kwestia.

Zwykle na gaz stosuję serwo HS 645MG, które ma odpowiednią siłę, choć jego szybkość 0,2s wydaje się niezbyt wielka.

Często piloci pytają mnie jakie serwo stosuję na przepustnicę, bo mój silnik tak szybko reaguje na drążek gazu. 

W tym momencie wydawało by się, że to jest super szybkie serwo i bardzo drogie.

Otóż sekret idealnego sterowania serwem gazu i doskonałej odpowiedzi silnika benzynowego, tkwi w  innej kwestii.

 

Poniżej przedstawiam Wam Tajemnicę ustawienia serwa sterującego gazem !

  • dźwignia przepustnicy musi mieć tą samą długość co dźwignia serwa gazu
  • popychacz gazu musi być prowadzony w linii prostej min. 2mm średnicy
  • ustawienie długości popychacza jest najważniejsze !
  • na mocowanie dźwigni gazu silnika polecam zastosowanie ball connector 
  • dźwignie przepustnicy silnika i dźwignię serwa, ustawiamy w środkowej pozycji.
  • dostosowujemy długość popychacza wraz z connetorem do tego rozmiaru.
  • tworzymy odpowiedniej długości popychacz.

Jeśli zrobimy popychacz o długości "jakiejś" i będziemy dostosowywać pracę przepustnicy za pomocą trymowania i innych zabiegów elektronicznych w radiu, możemy zapomnieć o dobrej reakcji silnika na drążek i perfekcyjnym lataniu 3D.

 

A poza tym proszę pamiętać że :

Z dobrym modelem szybciej staniesz się dobrym Pilotem.

Sklep F3M oferuje wyłącznie wyselekcjonowane i sprawdzone, dobrze latające modele.

Komentarze do wpisu - tylko zalogowani mogą dodawać (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl