Tłumik typu "canister" zapewnia najcichszą pracę silnika benzynowego,ale również możemy przez tym uzyskać większe obroty silnika. Zamocowanie tłumika w modelu musi być wykonane "na miękko" - żadne drgania tłumika nie mogą przenosić się do kadłuba.
Rozwiązaniem jakie z powodzeniem stosuję w swoich modelach jest dodatkowa wręga tłumika z czterema silkonowymi amortyzatorami.
Wręgę podtrzymującą tłumik wykonuję ze sklejki ok 4mm.Odpowiedni wymiar przenoszę z szablonu depronowego, którym dokładnie wyznaczam rozmiar kanału tłumika. Od środka wręgi wyznaczam otwór na tłumik, powiększony o przestrzeń do wentylacji - okrągły otwór powinien mieć maksymalną średnicę , a jedynie pozostawiamy minimalną część sklejki na bokach dla zachowania sztywności konstrukcji.
Wręgę ażurujemy w możliwych miejscach, by jednak pozostawić odpowiednią sztywność sklejki.
Zabiegi te mają na celu zapewnienie odpowiedniej wentylacji, a co za tym idzie chłodzenia tłumika.
Z tyłu tłumika otwieramy kadłub by zapewnić przepływ powietrza.
W modelu samolotu rc Extra 2600 2,7m 100cc zastosowałem 2 wręgi. Ta bliżej silnika jest przykręcana do przyklejonych do kanału wsporników sosnowych, aby dać możliwość inspekcji obszaru mocowania podwozia. Tylna jest wklejona za stałe.
Opracował na podstawie własnych doświadczeń modelarskich
Jakub Kowalski
29.08.2009