Aircombat ESA – Electric Simple Aircombat czyli samoloty rc do walk powietrznych prostym elektrycznym myśliwcem.
Jest to lawinowo rozwijająca się dziedzina modelarstwa . Samoloty rc ESA są tanie, proste w budowie i naprawie. Wykonane z miękkiego piankowego materiału najczęściej EPP napędzane trójfazowym silnikiem elektrycznym o nominalnej mocy pobieranej do ok. 200 W, maksymalnej zgromadzonej energii akumulatora 15 watogodzin, maksymalnej masie modelu jednosilnikowego 400 g ,oraz maksymalnej rozpiętości 860 mm. Każdy model ciągnie za sobą taśmę z krepiny o określonej regulaminem długości a zadanie polega na ucinaniu śmigłem taśmy ciągniętej przez samolot przeciwnika oraz unikaniu straty własnej taśmy. Do punktacji liczy się także czas w jakim model walczy. Zabawa jest widowiskowa i bardzo emocjonująca. W tej dyscyplinie rozgrywane są zawody na poziomach osiedlowych towarzyskich i ogólnopolskich. Najlepiej charakter walk oddają filmy dostępne na You Tube
W naszym sklepie dostępne są modele ESA różnych firm . Do modeli dołączona jest przejrzysta instrukcja ale nasze doświadczenie pokazało że warto niektóre kluczowe elementy budowy uściślić. Jako przykład niech nam posłuży Supermarine Spitfire kultowy myśliwiec II wojny światowej.
Możemy też wybrać inny model z oferty sklepu : https://www.ef3m.pl/pl/c/Samoloty-rc-Aircombat-ESA/40
Potrzebne elementy :
1. Zestaw samolotu rc aircombat ESA
2.Kompletny zespół napędowo sterujący dostępny w naszym sklepie w całości i zawierający silnik, regulator obrotów, akumulator, serwomechanizmy ,piastę, śmigło i pozostałe drobiazgi. https://www.ef3m.pl/pl/p/Zestaw-napedowy-serwa-do-modelu-ESA/192
Potrzebny także będzie prosty zestaw narzędzi pokazany na zdjęciu oraz klej cyjanoakrylowy średni, przyśpieszacz do kleju, oraz ewentualnie klej UHU Por bardzo przydatny do mocowania serw oraz elementów wymagających elastycznego połączenia.
3. Niezbędny będzie oczywiście widoczny także na zdjęciu nadajnik i odbiornik zdalnego sterowania min. 3 kanałowy.
4. Pudełko z samolotem zawiera :
Pracę rozpoczynamy od wklejenia łącznika połówek steru wysokości. Proszę zwrócić uwagę że środkowa część łącznika pokrywa się dokładnie ze środkiem szczeliny oddzielającej ster wysokości od statecznika i przylega do pozostawionej cienkiej części EPP, a części narożne są wbite pod kątem w połówki steru.
Następnie przyklejamy do kadłuba samolotu rc statecznik poziomy i pionowy tak aby były prostopadłe do siebie. Pomagamy sobie kątownikiem stolarskim lub ekierką.
Następnie dosuwamy do siebie połówki płata i zaznaczamy położenie aluminiowego dźwigara na górnej I dolnej połowie płata. Nacinamy szczelinę o głębokości 2,5 – 3 mm po obu stronach płata ESA bardzo ostrym nożykiem !!!
I ustalamy wznios płata tak aby końcówka skrzydła leżącego z jednej strony płasko na blacie była uniesiona o 60 mm od powierzchni blatu. Następnie w wycięte szczeliny na górnej i dolnej stronie płata wciskamy aluminiowy dźwigar ustalamy ostatecznie wznios płata i delikatnie zalewamy klejem cyjanoakrylowym bez przyśpieszacza sklejając także pomiędzy sobą połówki płata. Czekamy aż klej dokładnie zwiąże.
Następnie doklejamy do czoła kadłuba płytkę mocowania silnika - firewall, tak aby była pochylona do dołu o ok. 2 stopnie (skłon silnika) i patrząc od przodu kadłuba w lewo też o ok. 2 stopnie (wykłon silnika).
Ustalamy położenie aluminiowego usztywnienia kadłuba. Nacinamy po obu stronach kadłuba szczelinę głębokości 2,5 do 3 mm w miejscach tak jak na zdjęciu i wciskamy w nią aluminiowy dźwigar. Jego końcówki mają wejść w otwory płytki mocowania silnika.
Następnie ucinamy końce tak aby wystawały ok. 2-3 mm ponad płytkę silnika i zalewamy klejem cyjanoakrylowym pamiętając o przyklejeniu końcówek prętów do płytki silnika.
Następnie nawiercamy otwory pod łoże silnika i przykręcamy je tak jak na zdjęciu. Proszę zwrócić uwagę na położenie otworów.
Dopasowujemy otwór pod posiadany odbiornik najlepiej aby kupić odbiornik na tyle mały aby zmieścił się do wyciętego fabrycznie otworu bez dopasowywania. Położenie anten odbiornika należy zapewnić zgodnie z instrukcją producenta aparatury.
Następnie przykręcamy silnik i ustalamy położenie otworu na regulator obrotów.
Zaostrzoną rurką np. od starej anteny radiowej nacinamy otwór pod regulator .Widoczna na zdjęciu gumka na rurce wyznacza głębokość otworu. Możemy także przykleić regulator na wierzchu tak jak na zdjęciu powyżej. Wygląda to gorzej ale zapewniamy mu wtedy znacznie lepsze chłodzenie. Nadmiar EPP usuwamy pęsetą lub widocznymi na wcześniejszym zdjęciu z narzędziami szczypcami chirurgicznymi.
Następnie zaostrzoną rurką oraz nożem modelarskim wycinamy otwór pod pakiet akumulatorów. Otwór może być wycięty na głębokość ok. 25 mm wtedy samolot rc wygląda lepiej lub na przestrzał – wtedy pakiet ma znacznie lepsze chłodzenie a model lata lepiej ze względu na symetryczne położenie stosunkowo dużej masy pakietu względem osi kadłuba. Mocujemy także serwomechanizm steru wysokości w fabrycznym otworze tak aby wchodziło na lekki wcisk i smarując jego łapki UHU porem. Postępujemy według instrukcji producenta kleju. Przewód prowadzimy w kanaliku wyciętym rurką tak jak na zdjęciu. Tak samo postępujemy z przewodem sterowania regulatora esc. Kanał pod przewód też wycinamy rurką i wsuwamy w niego kabelek jak na zdjęciu poniżej.
Następnie dopasowujemy i mocujemy w płacie serwomechanizm lotek oraz mocujemy dźwignie lotek i steru wysokości. Położenie zerowe lotek i steru wysokości ustalamy linijką. Dolna powierzchnia płata i spód lotki powinny leżeć w jednej płaszczyźnie.
Ja zastosowałem regulowane końcówki cięgien lotek. Aluminiowe popychacze zostały nagwintowane widoczną na zdjęciu z narzędziami narzynką M2. Otwory dźwigni serwomechanizmu zostały powiększone wiertłem 2mm. Widoczne na zdjęciu końcówki są dostępne w naszym sklepie.
Proszę zwrócić uwagę na wklejenie dźwigienek lotek. Zdjęcia nie są wyraźne ze względu na powiększenie ale położenie końców dźwigni widać dokładnie. Proszę zwrócić uwagę na prowadzenie i sposób zamocowania przewodów silnika rc aby nie uległy otarciu przez wirnik. Ważna jest rurka z PCV naciągnięta na wiązkę kabli oraz aluminiowy haczyk odciągający przewody od wirnika.
Przewody pakietu lipo dobrze jest zabezpieczyć . Najlepiej gumkami do grzyw dostępnymi w sklepach jeździeckich lub zwykłymi recepturkami. Jest to lepsze mocowanie niż taśma.
Na następnym zdjęciu widać położenie i orientacyjną długość przewodów akumulatora lipo oraz położenie dźwigni serwa i poprowadzenie popychacza steru wysokości. Przewody nie powinny być napięte ale mieć bardzo niewielki luz.
Tutaj widać zamocowanie śmigła na elastycznej piaście. Zamiast dołączonego jednego gumowego ringu warto zastosować dwa cieńsze. Do zabaw poza lotniskiem modelarskim widoczne na zdjęciu bardzo dobre ale bardzo ostre śmigło APC naszego samolotu rc ESA, warto zastąpić dostępnym w naszym sklepie analogicznym śmigłem GWS 9x5 – silnik wolniejszy lub 8x4 – silnik szybszy i znacznie bezpieczniejszym przy kolizjach.
Po zamocowaniu odbiornika, prawidłowym dołączeniu wtyczek serw, sprawdzeniu działania oraz kierunku działania !!! serw i kierunku obracania się silnika mocujemy płat ustalając jego symetryczne położenie.
Po sprawdzeniu prawidłowego ustawienia zalewamy szczelinę cyjanoakrylem i czekamy aż klej zastygnie. Przed zalaniem klejem płat musi dokładnie przylegać do wycięcia w kadłubie po obu stronach !!!
W tym przypadku nie zastosujemy przyśpieszacza aby klej lepiej spenetrował spoinę. Sprawdzamy położenie środka ciężkości według instrukcji. Jeśli nie lataliśmy do tej pory modelem szkolnym samolotu rc, prosimy bardziej doświadczonego kolegę lub pana instruktora z modelarni F3M o oblatanie własnego myśliwca. Dobrze będzie także poćwiczyć „loty” na własnym komputerze przy pomocy dostępnego w naszym sklepie symulatora rc.