Aerografy - co to jest i jaki wybrać ?

0

Na elementach modeli, lub innych detali, które malujemy pędzlem często widać jego efekty poprzez zatarcia, nierównomiernie rozłożoną  farbę  czy zbyt grubą jej warstwę. Aby uniknąć tych efektów zastępujemy zwykły pędzel aerografem, który równomiernie rozpyla farbę na malowanej powierzchni. 

Pierwsze aerografy były turbinowe i nie posiadały rurki odprowadzającej farby w strumień powietrza. Zamiast niej umieszczono małą turbinkę, która obracała się pod wpływem ruchu powietrza wylatującego z głowicy. Natomiast okazało się, że można do nich użyć sprężonego powietrza, które może pobierać farbę ze zbiornika i rozpylać na malowanym obiekcie.

Większość aerografów działa na tej samej zasadzie. Wylatujące pod ciśnieniem powietrze z głowicy tworzy podciśnienie w kanale odprowadzającym, co powoduje zasysanie farby z dozownika. Farba mieszając się z powietrzem tworzy aerozol, który rozpylany jest na malowanej powierzchni. Mimo iż zasada działania w aerografach jest identyczna to różnią się one jednak szczegółami technicznymi.

aerograf dwufunkcyjny

Podział aerografów według możliwości technicznych:

  • sposób podawana farby
  • różne miejsce jej mieszania
  • regulowanie ilości farby i powietrza

Aerografy - podział według funkcji :

1.Typ Jednofunkcyjne i dwufunkcyjne

  • Aerografy Jednofunkcyjne - ilość podawanej farby ustalamy przed rozpoczęciem malowania natomiast ilość powietrza regulujemy naciskając dźwignię spustu.
  • Aerografy dwu funkcyjne - Ilość podawanej farby jak i powietrza jest regulowana podczas malowania poprzez otwarcie dopływu powietrza, a następnie cofnięcie iglicy, która otwiera dopływ farby.

2) Zasilanie: grawitacyjne, podciśnieniowe i boczne

  • Grawitacyjne - zbiornik z farbą znajduje się nad dyszą, przez co farba spływa w dół i po włączeniu spustu farba zostaje rozpylana.
  • Podciśnieniowe - zbiornik z farbą odwrotnie niż w grawitacyjnym jest umieszczony poniżej dyszy, a powietrze zasysa z niego farbę.
  • Boczne - Zbiornik z farbą jest umieszczony z boku aerografu a farba zostaje podawana grawitacyjnie bądź podciśnieniowo.

 3) Miejsce mieszania: wewnętrzne i zewnętrzne

  • Wewnętrzne - Powietrze i farba miesza się przed opuszczeniem głowicy. Powietrze wylatujące przez głowicę zasysa farbę z dyszy. Jest to bardziej precyzyjna wersja.
  • Zewnętrzne - Powietrze i farba miesza się poza głowicą

Wybór pierwszego aerografu nie musi być trudny. Głównie staramy się aby cena, jakość jak i łatwość obsługi były optymalne jak przy wyborze każdego innego narzędzia. Najpierw musimy zwrócić uwagę do czego aerograf będzie nam potrzebny. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup markowego sprzętu to warto przejrzeć ofertę jaką dysponuje producent przeglądając katalogi oraz spojrzeć na opinie użytkowników. 

Osobom, które sporadycznie używają aerografu do malowania większych powierzchni, można polecić zwykły i prosty aerograf jednofunkcyjny, który wystarczy zasilić sprężonym powietrzem. Przy takim wyborze decyduje głównie niski koszt.

Jednak już dla osoby, która regularnie zajmuje się składaniem jak i malowaniem modeli, a korzystała dotychczas z pędzli, wybierzemy już inny aerograf, a mianowicie dwu funkcyjny i nie zbyt tani gdyż cena aerografu idzie w parze z jego jakością. Niska jakość sprzętu będzie niska to takie same będą jego efekty użytkowania.

Wybierz już dziś swój aerograf modelarski

Komentarze do wpisu - tylko zalogowani mogą dodawać (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl